.

המלחמה בכלבת: יומתו כלבים לא מחוסנים, ייאסר להחזיק מעל 2 כלבים

התפשטות מגפת הכלבת בצפון תיאלץ כנראה את משרד החקלאות להכריז על אזורים גדולים כ"נגועים". המשמעות: ייאסר להחזיק מעל שני כלבים, רצועת הכלב תהיה חייבת להיות קצרה משני מטרים, בעלי חיים לא מחוסנים יומתו.

שר החקלאות, אורי אריאל, הורה למנהל השירותים הווטרינריים במשרדו, ד"ר שלמה גראזי, להפעיל אמצעים דרסטיים לעצירת התפשטות מחלת הכלבת בצפון. בין היתר, הנחה השר להכריז על אזורים נרחבים כ"נגועים". מדובר בצעד דרסטי, המעוגן בפקודת הכלבת ונוגע לחיות בית. באזור נגוע, לדוגמה, אסור ללכת עם כלב שקשור לרצועה שארוכה משני מטר, אסור לאדם להחזיק מעל שני כלבים ומותר לרשויות להמית בעלי חיים שנתגלו כלא מחוסנים.

השר אריאל ביקש ממנהל השירותים הווטרינריים להגיש לו תוך 24 שעות תוכנית הכוללת את העלויות ואת כוח האדם הנדרש לביצוע המשימה.

ההנחיות מגיעות על רקע התפרצות במחלת הכלבת: מאז 8 באוקטובר השנה התגלו 21 תנים נגועים בכלבת ונרשמו 15 מקרים של כלבת בחיות בית ומשק – כולם במחוז העמקים, מעמק המעיינות עד אזור יקנעם. המקרים מרוכזים ברובם באזור נחל חרוד.

כדי להילחם בבעיה כבר ננקטו צעדים. בשבועות האחרונים חוסנו מעל 32,000 ראשי בקר וצאן נגד כלבת וכן מאות כלבים וחתולים. בעלים של חיות מחמד נקראו לחסן אותן שוב כדי לחזק את אפקטיביות החיסון, ובעלים של חיות משק נקראו לחסן את עדריהם. משרד החקלאות גם פיזר פתיונות עם תרכיב לחיסון לחיות הבר. ברשות הטבע והגנים פועלים לדילול אוכלוסיית התנים בצפון וכבר חיסלו מאות מהם.

צילום: אופיר בן חמו

לטענת משרד החקלאות, מי שאחראי להתפרצות הם בעלי חיים נגועים שהגיעו מירדן, סוריה, לבנון ושטחי הרשות הפלסטינית. אבל גם ישראל תורמת: פחי אשפה פתוחים, לולים ורפתות פרוצים לכל דיכפין, דגים מתים נזרקים לצידי בריכות דגים, פגרי חיות משק נזרקים בשטח ובאתרים פיראטיים. "כל האתרים הללו מהווים 'מסעדות' עבור חיות בר כמו תנים ושועלים, שהינם גורמים מרכזיים להפצת המחלה", אומר אקולוג מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, "אם משרד החקלאות והרשויות האזוריות ידאגו 'לסגור את המסעדות', לא תהיה התפוצצות של אוכלוסיית חיות הבר, וניתן יהיה לשלוט במחלה".

לדבריו, יעילות החיסונים שמפוזרים כעת מהאוויר כדי לנסות להתמודד עם המחלה הינה נמוכה, ובמקרה הטוב הם מגיעים רק אל 60־70 אחוזים מבעלי החיים.

לטענת גורמים שעוסקים בנושא, יש למשרד החקלאות אמצעים לפעול. למשל, להעביר חוק שמחייב להגדיל את גובה הגדרות ברפתות, דירים ולולים, או לאסור על אנשי הדגה להשליך דגים מתים באופן לא מסודר, לחייב שימוש בפחים שקשה להיכנס אליהם, להגדיל אכיפה על מזבלות פיראטיות ולדאוג לגידור מאסיבי של מטמנות אשפה.

פורסם במקור באתר YNET

מוצרים נבחרים מהחנות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן