.

היפר-אקטיביות בכלבים או כלבים נמרצים? הוצאת אנרגיה נכונה אצל הכלב שלכם

"יש לי כלב היפר-אקטיבי!" כמה פעמים יצא לי לשמוע את המשפט הזה מלקוח או סתם ברחוב. האמת היא שמצב של היפר-אקטיביות אצל כלבים הוא נדיר מאוד ורק לעיתים נדירות מאובחן כראוי.

הסימנים של היפר-אקטיביות אצל כלבים כמעט ואינם נראים לעין ורק בדיקה פיזיולוגית מדוקדקת של וטרינר תוכל להעלות תוצאות. בין הסימנים הם דופק גבוה יותר ומספר נשימות לדקה מעל הממוצע. אחוז הכלבים שמאובחנים כהיפר-אקטיבים הוא קטן מאוד ולמען האמת "ההפרעה" זאת לא ממש מפריעה בגידול הכלב וחינוכו.

hy1

המציאות היא שרוב בעלי הכלבים מבלבלים בין היפר-אקטיביות לבין גזעים שפותחו לרמות פעילות גבוהות. מבין גיזעי הכלבים ישנם מספר משפחות אשר ידועות במרץ הרב שלהן.

-הטריירים (ג'ק ראסל טרייר,פוקס-טריר,איירדייל טרייר,בורדר טרייר ועוד)

-כלבי הרועים האקטיבים (בורדר קולי,רועה בקר אוסטרלי,רועה גרמני,מילנואה וכו')

-כלבי הצייד הגדולים (ויימרנר וריג'בק)

-כלבי המזחלות (האסקי סבירי,אלסקן מאלמוט וסמוייד)

כמובן שישנם גזעים אנרגטים רבים נוספים דוגמת הדלמטי,ביגל והרטריווברים למיניהם)

משפחת הטריירים: משפחה של מספר רב של כלבי צייד קטנים (יחסית) אשר פותחו למגוון סוגי צייד פעיל שונים.

מצייד עכברים וחולדות (ג'ק ראסל, פארסון,סקוטיש,ווסט היילנד) לצייד שועלים וטרף בינוני (פוקס טרייר,איירדייל ולייקלנד טרייר)

כלבים אלו מאופיינים בגוף מוצק ואופי עז בעלי מאגרי אנרגייה שנראה כאילו לעולם לא נגמרים.

כלבי הרועים האקטיבים: כלבי הרועים מחולקים לשתי קבוצות נבדלות, כלבים שתפקידם לשמור על העדר מפני טריפה וגניבה כמו: כלב הרים פירנאי,מרמנו וכלב רועים תורכי. כלבים אלו מאופיינים במבנה גוף גדול מאוד ופרווה רבה ובהירה אשפר מאפשר להם להשתלב בעדר ולהפוך לבלתי נראים. תפקידם לנוע לפני העדר ובתוכו ולהגן.

כלבי הרועי האקטיבים כמו הבורדר קולי,שלטי,קלפי ועוד רבים אחרים.

תפקידם לעדור את הבקר והצאן לרוב תחת הכוונה אנושית, למנוע בריחה וערבוביה ולהקל את הובלת החיות לשווקים.

כלבי הרועים האקטיבים מצטיינים בין היתר באינטילגנציה גבוהה, מרץ רב ורצון אין סופי לעבוד.

כלבי הצייד הגדולים וגזעים קרובים: פוקסהאונד, הוימרנר הגרמני,ריג'בק ועוד רבים אחרים מאופיינים במבנה גוף בינוני עד גדול, מבנה גוף שרירי, חזה גדול ורגליים ארוכות.

גזעים אלו פותחו למרדפים ארוכים אחרי חיות גדולות כמו זאבים, דובים ואריות.

כלבי המזחלות: כלבים אשר נוצרו לשרת את האדם כחיות מסע באזורים קרים, ידועים בכח הסיבולת הרב שלהם ואהבתם לריצות ארוכות במיוחד. ידוע במיוחד מרוץ האיידיטורוד שבאלסקה אשר אורכו מעל 1800 ק"מ! מלבד כלבי המזחלות אשר למרות מירצם הרב נשארים יחסית רגועים בגלל אופיים השלב יחסית ופרוותם הארוכה והמחממת (שלא ממש מתאימה לארצנו) שלושת הקבוצות האחרות שציינתי ידועות ככאלו שקשה לעייף ולהרגיע.

אבל…

בעזרת אילוף, טיול נכון בזמן הנכון הצבת אתגרים ושימוש בצעצועים מתאימים גזעים אלו הופכים לכלבים מדהימים אשר לא הורסים את הבית משיעמום ולא פורקים את עודף האנרגיה שלהם בהתקפי נביחות ונשיכות.

hy2

תפקיד האילוף בהרגעת הכלב הוא מרכזי!

גזעי עבודה (ציד או רעיית צאן) זקוקים ולרב רוצים לקבל הכוונה ומטרה. הדבר בא לידי ביטוי ביכולת למידה מהירה ורצון לעשות. בעלי גזעים אלה צריכים להשקיע האילוף למשמעת ותרגילים כדי לאתגר את הכלבים ברמה השכלית.

צורת נפוצות לניצול נכון של הכלב הן: אג'ילטי, אימון לתקיפה הגנה (במקומות המורשים בלבד),רכבות כלבים וציד של חפצים (צלחות מעופפות וכדורים).

טיול נכון בזמן הנכון.

הזמן הנכון לטיול והוצאת אנרגייה עם כלבכם הוא בתחילת היום כשעדיין קריר והכלב עוד לא אכל.

טיול ארוך וטוב מתבצע כאשר הכלב הולך לידכם או מאחוריכם אך לא מושך לצדדים ולא עוצר לרחרח כל גבעול ועלה ככל העולה בדעתו ובוודאי לא כאשר הוא מוביל אתכם. המשמעות היא שאתם קובעים לאיפה הולכים ומתי, דבר אשר "מאלץ" את הכלב לעקוב אחריכם ולהיות קשוב ומרוכז יותר. אורך הטיול צריך להיות לפחות חצי שעה ועדיף אפילו יותר ובקצב מהיר. (אופניים זאת דרך נהדרת להוצאת אנרגייה לכלבים נמרצים)

טיול זה מטרתו לסייע מעודפי המרץ של תחילת היום ולעייפו לפני שמשאירים אותו לבד בבית. כמובן שכל כלב זקוק גם לטיולי כיף, בהם יוכל לרחרח כרצונו, לחקור וסתם להיות כלב שנח בשמש או לועס מקל. כלי נוסף שיכול לסייע במהלך הטיול ולגרום לעייפות רבה יותר בזמן קצר יחסית הוא תרמיל-גב לכלב, למשל מבית-   http://www.ruffwear.com/dog_packs.  התרמיל יושב משני צידי הגב של הכלב ולתוכו מכניסים משקל. למעשה מדובר בפעולה כפולה.

הראשונה היא יצירת עבודה לכלב (הוא עושה משהוא בשבילכם ולא רק הולך) והשניה היא הכבדה והגברת העייפות. התהליך של הרגלת הכלב לתיק אורך מספר ימים מועט והוספת המשקל צריכה להיות הדרגתית ובליווי ויעוץ מאלף (רצוי גם להתייעץ בווטרינר)

אנשים רבים לוקחים את כלבם לגינת הכלבים לזמן רב ולא מבינים מדוע בשובם הביתה הכלב לא עייף כלל?

התשובה מורכבת ממספר דברים: גינת הכלבים היא מקום סגור ומוכר. (תאמינו או לא הכלב שלכם מכיר כל עלה וגרגר בגינה ופשוט לא מתרגש ממנה כבר) כלבים רבים כלל לא משתוללים בגינה אלא נצמדים לבעליהם (פשוט תסתכלו על הכלבים בגינה בפעם הבאה שאתם שם) הגינה היא מעין מקום ללא יותר מידי סדר, משמעת ואינה מספקת אתגר לרב הכלבים.

כמובן שישנם גזעים שביקור קצר בגינה או לחילופין הליכה רגועה של 20 דקות סביב השכונה יספקו את רב צרכיהם הגופניים כמו למשל: בולמסטיף, דוג דה בורדו ובולדוג.

אם ברצונכם לקחת את הכלב לגינת הכלבים עשו זאת לאחר טיול ארוך והציגו את הכניסה כפרס על התנהגות טובה.

hy3

אתגרים וצעצועים מתאימים.

חולשתם היחסית של הכלבים היא נושא החשיבה.

מלבד השארת הכלב בכלוב אילוף כאשר אתם עוזבים את הבית ( שיטה שמונעת הרס אבל קשה נפשית לבעלי כלבים רבים, כאשר כלוב האילוף מוצג לכלב בצורה נכונה הוא הופך למקום האהוב ביותר על הכלב

אחת השיטות הטובות ביותר להעסקת ועיוף הכלב היא צעצועי חשיבה ולעיסה. חברות רבות מייצרות מיני צעצועים אשר מטרתם היא לאתגר את הכלב בחילוץ מזון מתוכם. (קונג היא המוכרת ביותר) העיקרון המשותף לכולן הוא מילוי ודחיסה של מזון וחטיפים בצורה שתגרום לכלב "להזיע" כדי לחלצם.

בצעצועים אלה חשוב להקפיד על התאמה בין חוזק הצעצוע לבין גודל ועוצמת הכלב ודרושה טיפה מקוריות ויצרתיות כדי שהכלב לא ירוקן את הצעצוע מהר. דרך נוספת ופחות מוכרת היא צעצועי חשיבה.

מדובר בפאזלים וחידות פיזיות אשר הכלב הממוצע ישקיע זמן רב בפיצוח הדרך הנכונה לחילוץ המזון מתוכם. אחת החברות המובילות בתחום היא טריקסי-TRIXIE אשר מייצרת מגוון רחב של חידות ואתגרים.

כדי להבין את השפעת הפעילות השכלית על עייפות הכלב אפשר להסתפק בניסוי פשוט. השאירו  את כלבכם בפקודת "ארצה" והניחו מולו או על כף רגלו חטיף או חתיכת נקניק. לאחר דקה כבר תיראו איך הכלב מתפתל מתוך התלבטות בין הרצון לציית לבין התשוקה לזלול. תרגיל כזה לאורך דקה יעייף כלבים רבים לפחות כמו השתוללות פרועה בגינה למשך זמן ארוך פי שלושה. דמיינו עכשיו שאתם מציבים לכלבכם אתגר חדש כל יום למשך עשר דקות או חצי שעה?!

לסיכום, החיים בחברת כלבים נמרצים לא חייבים להיות מלווים בהרס רהיטים, נביחות והתקפי זעם. בהבנה נכונה של צורכי הכלב וניצול היכולת שלהן הוא פותח אפשר לזכות בבן משפחה רגוע, שלו וצייתן. נכון שלא לכל אחד מאיתנו יש את הזמן, הכח, החשק והיכולת להשקיע באילוף ועיוף כלבו, אבל זה המחיר שמגיע עם גזעים מסויימים.

לפני רכישה או אימוץ של כלב רצוי להתייעץ עם מאלף או מגדל שיוכלו לעזור לכם למצוא את הכלב שישתלב בצורה הטובה ביותר באורך החיים שלכם.

המאמר נכתב על ידי רועי כץ – מאלף / קליק לעמוד הפייסבוק של רועי כץ – מאלף

מוצרים נבחרים מהחנות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן